10 vět, které byste neměli říkat svým dětem

Dnes jsem se zaměřila na věci, které běžně svým dětem říkáme a myslíme si, že je tím pochválíme, namotivujeme nebo jim pomůžeme. Opak je ale pravdou. Tyto každodenní fráze mohou napáchat víc škody než užitku. 

Pravděpodobně nepoužíváte již staré fráze typu: „Počkej, než se tvůj tatínek vrátí z práce“ nebo „Přála bych si, abys byla více jako tvoje sestra“. Ale existuje mnoho méně očekávaných výrazů, kterým byste se měli vyhnout – kvůli nim i vám.

df.jpg

1. "Dobrá práce."

Výzkumy prokázaly, že obecné fráze jako „Dobrá práce“ nebo „Hodná holka“ nejsou adekvátní. Dítěti totiž navozují pocit, že jeho dovednosti závisejí na vašem potvrzení více než na jeho vlastní motivaci a schopnosti. Pochvala plyne pouze z vaší nálady. Vyvarovat se těchto vět můžeme za pomoci více konkrétních pochval. Specifikujte, co nejvíce se dá. Například místo spojení „Super hra“ použijte „To byla parádní asistence. Líbilo se mi, jak jsi při hře projevil týmového ducha“.

2. "Cvičení dělá mistra."

Pravdou je, že čím více se budete dítěti věnovat, tím lepší jeho dovednosti budou. Nicméně, toto pořekadlo může v dítěti zakořenit pocit – vyhrát nebo být nejlepší. Tento pocit posílá tělu zprávu, že pokud udělalo chybu, netrénovalo dostatečně. Viděla jsem děti, jak bijí sami sebe a přemýšlí: Co je se mnou špatně? Trénoval jsem pořád a pořád a přesto nejsem nejlepší. Tedy, místo tohoto pořekadla raději veďte děti k tvrdé práci, protože se bude zlepšovat, a buďte hrdí na jeho pokroky.

3. "Jsi v pořádku."

Když si naše dítě poraní koleno a bolest ho dovede až k slzám, instinktivně mu říkáme, že není tak vážně zraněn. Ale říct mu, že je v pořádku, může způsobit, že se bude cítit ještě hůř. Dítě pláče právě proto, že není v pořádku. Naší prací tedy je pomoci mu porozumět a vypořádat se s emocemi, ne je shazovat. Zkusme tedy raději naše děti obejmout a dát jim na vědomí, že jejich pocitům rozumíme třeba větou „To byl ale děsivý pád.“ Pak se zkuste zeptat, jestli chce raději obvaz nebo pusu. (nebo obojí :) )

4. "Pospěš si!"

Vaše dítě se loudá doma u snídaně, a přesto trvá na tom, že si samo zaváže tenisky (i když ještě nemá dodatečně zvládnutou techniku a rychlost) a vy už vidíte, že přijde pozdě do školy – opět.  Ale tlačit ho, ať si pospíší, přivolá jenom stres. Raději mluvte jemněji a v množném čísle jako „Pospěšme si“. Takováto věta vyšle k dítěti zprávu, že vy oba jste jeden tým a táhnete za jeden provaz.  Nebo si můžete zkusit zahrát hru  „Proč si nezazávodit o to, kdy si rychleji obleče svoje kalhoty?“ :)

5. "Držím dietu."

Hlídáte si svoji váhu? Nechte si to pro sebe. Když vaše dítě vidí, že stojíte na váze každý den a mluvíte o tom, že jste tlusté, v dítěti se může vyvinout nezdravý pohled na tělesný vzhled. Je lepší používat věty ve smyslu „Jím zdravě, protože se potom dobře cítím. Podobně mluvte o tom, když jdete cvičit. Místo „Potřebuji cvičit“ zkuste raději „Venku je dnes krásně, půjdu si zaběhat“. Takto položená věta děti určitě inspiruje, aby šli s vámi.

6. "Nemůžeme si to dovolit."

Je jednoduché používat tuto větu, když naše děti žadoní po nejnovější hračce. To ale posílá zprávu, že nejsme schopny správně kontrolovat svoje finance, což je pro děti děsivé.  Raději použijte „Nekoupíme tuto hračku, protože šetříme peníze na důležitější věci.“ Pokud dítě stále trvá na diskuzi, je ideální příležitost začít konverzaci o kapesném a nakládání s penězi.

7. "Nemluv s cizími lidmi.“

Tohle je velmi těžký koncept na pochopení pro malé děti. Dokonce, ikdyž je osoba neznámá, děti si o ní nemyslí, že je nebezpečná, pokud se k nim chová hezky. Plus, děti mohou toto pravidlo pochopit špatně a bránit se tak pomoci od policie nebo hasičů. Varování ohledně cizinců nahraďte scénářem – Co bys dělal/a, kdyby ti neznámý člověk nabídl bonbony? Vysvětlete, co má dítě dělat a celou situací jej proveďte.

8. "Buď opatrný."

Pronést tuto větu zatímco dítě balancuje na hřišti na prolézačce, je jako byste řekli „spadni“. Vaše slova dítě vyruší, z toho co dělá, a tak se přestane soustředit. Pokud máte pocit úzkosti, přejděte blíže k němu a v případě potřeby jej zachyťte. Pohybujte se však tak potichu, jak jen můžete.

9. "Žádné sladkosti dokud nedojíš hlavní chod."

Použití tohoto expresivního výrazu zvyšuje vnímanou hodnotu jídla u děti a snižuje požitek z jídla jako takový – přesný opak toho, čeho jste výhružkou chtěli docílit. Zkuste vyladit svou zprávu v tomto duchu: „Nejprve musíme sníst náš oběd a potom si dáme desert.“ Změna formulace, ikdyž jemné, má mnohem pozitivnější vliv na dítě.

10. "Pomůžu Ti."

Když se naše děti snaží dokončit puzzle nebo stavbu věže, je přirozené, že jim chceme pomoct. Nedělejme to. Jestliže jim do díla „skočíme“ příliš brzy, může to podrýt nezávislost dětí, kteří si zvyknou na to, že jim vždy někdo přispěchá na pomoc a nebudou se snažit hledat odpovědi samy. Místo toho jim můžeme pomoci vyřešit problém tím, že je navedeme našimi otázkami – „Nemyslíš si, že ten velký kousek by měl být spíše na spodu? Proč si to myslíš? Pojď to zkusit.“ 



Vybrané BABY FRIENDLY instituce

  •   Špindlerův Mlýn

Hotel Sněžka

  •   Sokolov

Dětské centrum Fantazie

Zábavně vzdělávací centrum pro celou rodinu

  •   Špindlerův Mlýn

Hotel Windsor

  •   Průhonice

Hliněná bašta